TAPASFREDAG

Nu såhär en torsdag tänker jag bjucka på ett trevligt helgrecept. Vid brist på inspiration kan jag starkt rekommendera tapas. Det är visserligen lite pyssligt då det involverar flera maträtter, men det är helt klart värt mödan. Nedan presenteras förslag på trevliga inslag. Observera att detta är en försvenskad version samt att stavningen på spanska kan vara högst bristfällig. 

Patatas bravas står först ut på listan. Detta är för mig i princip klyftpotatis i ugn. Till mina patatas bravas brukar jag göra en mojo rojo och köpa en färdig aioli. 
 
Mojo rojo recept (väldigt förenklat och inte alls som originalreceptet) 
- Passerade tomater
- Salt och peppar
- vitlök
- lite färska örter 
 
Vidare rekommenderas vitlöksstekta champinjoner, där vitlök och olja behövs förutom ett gäng champinjoner. 
 
Nästa inslag är tortilla de patata, vilket är en potatisomelett och innehåller följande ingredienser i mitt recept: 
-  Ägg 
- Potatis 
- Kryddor
- Olivolja 
- Paprika
- Tomat 
- Ruccola/spenat 
 
Pan con tomate är nästa givna inslag. Ett gott bröd rekommenderas - förslagsvis levain eller surdegsbaguette och detta gnids in i olja, tomater, vitlök och kryddor. 
 
Andra inslag som också kan adderas är nachochips med guacamole och någon härlig salsa. Men det bästa med tapas är att saker både kan adderas och tas bort - allt efter egen smak. Vad gäller mått är jag duktig på att höfta, men recept kan antingen googlas eller fås på begäran. 
 
Slutligen måste jag ändå rekommendera sangria som dryck. Med lite rödvin (med eller utan alkohol), apelsinjuice, soda och frukter (såsom äpplen, apelsin och citron) kommer man långt. 
 
 
Foto: av Johanna för Planet Values 
 
Mat | |
#1 - - Angelica Wåhlin:

Sååå gott!

Svar: Och så enkelt/billigt 😍
planetvalues.blogg.se

Upp