Att underlätta för konsumenten
I vissa fall är det uppenbart att ett val är mer miljövänligt än det andra. Ett secondhand-plagg upplevs generellt vara bättre än ett nyproducerat i klimatsammanhang. Vissa inköps påverkan är däremot mer svårtolkade. Ibland just på grund av att det saknas referenspunkt eller att hela tillverkningsprocessen inte har synliggjorts. Detta problem har företaget Doconomy uppmärksammat och därför introducerat ett kreditkort som både mäter konsumentens klimatpåverkan och som har möjlighet att sätta upp en maxgräns för koldixidutsläpp.
Jag finner denna innovation lysande, detta är något som gör konsumenten varse om produkters koldioxidutsläpp och som vägleder konsumenten till en mer hållbar livsstil. Visst går det att i detta tidiga skede ifrågasätta om all världens produkter finns representerade i denna databas och om dess påverkan är framräknad på ett korrekt sätt. Men jag gillar idén och tror att det på sikt skulle kunna hjälpa konsumenter till att bli mer medvetna om sina konsumtionsmönster.
Vill du läsa mer om denna spännande innovation, spana in denna artikel.